Resegaranti - om bilen inte kommer
Ringa till Resegarantin
Resegarantin har telefonnummer 0200-77 66 55.
De som arbetar på Resegarantin efterlyser bilen och hjälper till med att göra en ny beställning om det behövs. Patientens sjukresetillstånd påverkas inte när Resegarantin gör en ny beställning.
I de fall en rullstolstaxi är beställd med kundval, direkt hos ett taxibolag, ringer ni till det taxibolag som rullstolstaxin är beställd hos. Här finns telefonnummer till de olika taxibolagen för rullstolstaxi.
Kontakta Resegarantin via SMS
Istället för att ringa till Resegarantin kan du skicka ett SMS till telefonnummer 0700-200 400.
I sms:et skriver du
patientens för och efternamn
patientens sjukresekortsnummer
tiden patienten skulle hämtas
de adresser patienten skulle hämtas och lämnas på.
Du får ett SMS svar tillbaka från resegarantin med information om vad som har hänt med din beställning och om bilen är på väg.
Ersättning i efterskott
Patienten kan också få ersättning i efterskott ifall hen tar en privat taxi till sitt vårdbesök. Taxikvittot ska sparas och skickas till Färdtjänsten tillsammans med en kort beskrivning av vad som hänt. Patientens personnummer måste uppges tillsammans med clearingnummer, kontonummer och namnet på banken som patienten vill att vi sätter in pengarna på.
Patienten får ersättning för kostnaden för taxi/rullstolstaxiresan med avdrag för egenavgift. Patienten måste ha ett giltigt tillstånd för sjukresan. Ersättningskravet måste skickas till oss inom tre år.
Ersättningsärendet skickas till:
FRISVAR
Färdtjänsten
20077985
110 30 Stockholm
Inget frimärke behövs.