Beställ sjukresa

För att patienten ska kunna resa med sitt sjukresekort måste beställningen göras via någon av sjukresors beställningskanaler.

Här hittar du information om våra olika beställningskanaler och vad du ska tänka på vid beställning av sjukresor.

Beställningscentral taxi

Sjukresa med taxi: 077-570 00 57

Beställningscentral rullstolstaxi

Sjukresa med rullstolstaxi utan kundval: 077-670 01 67

Sjukresa med kundval för rullstolstaxi

Kundval innebär att du väljer vilket rullstolstaxibolag du vill beställa resan ifrån. 

  • Samtrans 08-1200 1200

  • Sirius 08-745 33 01

  • Cabonline (Sverigetaxi och Taxi Kurir) 08-28 75 15

  • Haninge & Nynäshamns taxi 08-741 11 11

  • Södertälje taxi 08-554 205 10

  • Roslagstaxi 0716-12 345

Mina sidor

På Mina sidor kan du beställa, avbeställa och kontrollera beställda resor med taxi och rullstolstaxi. När du beställer en resa via Mina sidor så är det patientens egen sida som du använder. Det är därför viktigt att fråga patienten om de godkänner att du loggar in på deras Mina sidor. 

Talsvar 

Beställa sjukresa via talsvar: 0200-11 44 11

Via Talsvar kan du beställa, avbeställa och kontrollera beställda taxiresor. Följ instruktionerna. Du kan både tala in patientens uppgifter, eller knappa in dem med knappsatsen på telefonen.

För att det ska fungera att beställa en resa måste patienten redan ha blivit beviljad ett tillstånd för sjukresa. Tillståndet måste vara registrerat i sjukresesystemet. Patienten måste också ha ett registrerat och tillgängligt sjukresekort. Är ni osäkra på vilka regler som gäller kan det vara bra att läsa mer information om Tillståndsgivning och Sjukresekort.

När du beställer en resa till din patient ska du tala om följande:

  • Numret på patientens sjukresekort.

  • Vilken dag och tid som patienten ska resa.

  • Patientens hemadress som patienten ska resa från eller till.

  • Vilken vårdadress patienten ska resa från eller till.

  • Övriga resevillkor, till exempel hur många personer som ska resa, hjälpmedel, om föraren ska hämta uppe på mottagningen/avdelningen eller vid lägenhetsdörr.

  • Telefonnummer som föraren kan nå dig eller patienten på.

  • Avbeställning måste ske minst 30 minuter innan avtalad hämttid.